Hear.nl Forums: de Super T-amp van Sonic Impact en de TA-10 van Trends Audio - Hear.nl Forums

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1

de Super T-amp van Sonic Impact en de TA-10 van Trends Audio vergelijking

#1 Gebruiker is offline   Simon_W 

• Junior Member
  • Groep: Members
  • Lid geworden: 26-januari 06

Gepost 28 oktober 2006 - 22:13

Vergelijking Tripath versterkers: de Super T-amp van Sonic Impact (links) en de TA-10 van Trends Audio (rechts)
Geposte afbeelding Geposte afbeelding

Inleiding:
Lang geleden las ik een uitvoerige review van de T-amp van Sonic Impact op www.tnt-audio.com. Het ging om een soort speelgoed UFO van 39 dollar waar zeer mooi geluid uit zou komen. Nieuwsgierig geworden heb ik het versterkertje via een webwinkel in Italië gekocht en heb verbaasd geluisterd. Het geluid was inderdaad fraai en de online raadgevingen van Michael Mardis volgend (zie http://www.michael.mardis.com/) wist ik al snel het geluid verder te verbeteren. Er verschenen audiofiele versies op de markt met dezelfde versterker chip als basis (de Tripath TA2024) zoals de Clari-T van Red Wine Audio. Door zeer hoogwaardige onderdelen te gebruiken wisten ze de kwaliteit van de Tripath TA2024 verder te verbeteren. De Clari-T had als bijzonderheid niet verbonden te zijn met het lichtnet tijdens het spelen en na het uitschakelen een grote loodbatterij op te laden.
Later las ik over de opvolger van de T-amp ... de Super T-amp waarin veel aanpassingen gerealiseerd zouden zijn die Michael Mardis ook op zijn website noemt. Recent ontdekte ik dat Trends Audio een versterker - met als basis dezelfde Tripath TA2024 chip - op de markt heeft gebracht en besloot beide versterkers aan een nader onderzoek te onderwerpen.

Vormgeving en concept:
Opvallend zijn de verschillen in uiterlijk tussen de 2 versterkers. De TA-10 is aanzienlijk kleiner dan de Super T-amp en ziet er fraaier uit. Het front van de TA-10 is erg klein en zelfs nog net iets kleiner dan een AH bonus kaart. De volumeknop en het felle blauwe lampje van Super T-amp doen goedkoop aan. Ook qua aansluitingen en qua innerlijk oogt de TA-10 beter ontworpen dan de Super T-amp. Het concept van beide versterkers is echter hetzelfde ... nou toch niet helemaal. In het inwendige van de van TA-10 zijn wat jumpers om te zetten zodat deze geïntegreerde versterker ook dienst kan doen als eindversterker. Dat toont respect voor de eindgebruiker.

Luisteren:
Je zou niet verwachten dat er grote verschillen zijn qua geluid omdat de versterker chip in beide versterkers bestaat uit de Tripath TA2024. Toch blijken die verschillen aanzienlijk. De Super T-amp klinkt verhoudingsgewijs sterieler en minder warm. Ook lijkt het geluid uit de TA-10 subtieler, gedetailleerder en waarachtiger naast de wat meer aanwezige maar wat oppervlakkiger overkomende Super T-amp. Af en toe is een glimlach niet te onderdrukken als je hoort wat een dergelijk klein kastje als de TA-10 kan neerzetten qua geluid. Daarom kan ik het niet nalaten om intern wat jumpers om te zetten en de TA-10 in te zetten als eindversterker. Als voorversterker gebruik ik mijn Antique Sound Lab T1 (die eigenlijk niks versterkt maar het volume regelt door middel van transformatoren). De potmeter in de TA-10 is dan natuurlijk uitgeschakeld. Nu lijkt het geluid nog wat meer los te komen van de box en komen de kwaliteiten van de versterker nog meer naar voren. Belangrijk verschil tussen de Super T-amp en de TA-10 is dat de laatste een betere balans lijkt te hebben tussen de weergave van de verschillende frequenties. Bij de Super T-amp lijkt hoog en laag respectievelijk wat te boemerig of schreeuwend aanwezig hetgeen gekunsteld overkomt.

Slotopmerkingen:
Overschakeling naar de versterker waar ik normaal muziek mee beluister maakt wel duidelijk dat de TA-10 van Trends Audio niet zo vol en dynamisch klinkt als mijn Gainclone naar ontwerp van Peter Daniel (de Patek) maar ik denk dat het beperkte vermogen van de TA-10 daarin ook een rol speelt. En je koopt meer dan 10 TA-10's voor de prijs van één Patek. De TA-10 lijkt vooral geschikt in samenwerking met efficiënte luidsprekers (>90dB) en behoort dan weliswaar niet tot de absolute top maar is voor deze prijs echt een koopje. De Super T-amp lijkt in vergelijking niet het uiterste uit de Tripath TA2024 te kunnen halen.

Waar ik eigenlijk zeer benieuwd naar ben is een versterker van Trends Audio met de TK2015 versterker chip van Tripath aan boord. Ze lijken n.l. wél in staat bij Trends Audio om veel goeds uit de Tripath chips naar voren te halen voor een bijzonder lage prijs. En ook de Clari-T van Red Wine Audio (die 5 keer meer kost dan de TA-10) kreeg naast veel lof ook de kritiek te weinig 'body' en dynamiek te bieden. Maar de opvolger bij Red Wine Audio, de Signature 30 Amplifier met de TK2015 chip, kan zich met de beste versterkers meten.

Beluisterd zijn stukken van de volgende CD's:
Ton Koopman: J.S. Bach Orgelwerke
Norah Jones: Come away with me
J.S. Bach door YoYo Ma - The 6 unaccompanied cello suites
Erik Satie - Gnossiennes - Gymnopédies - Reinbert de Leeuw

Apparatuur:
Voorversterker: Antique Sound Lab T1
Luidspreker: Pied Piper MKI (>92dB)
CD-speler: Shengya CD-S10
Gebruikte kabeltjes: wat ik in huis tuin en keuken kon vinden

Websites van de producenten:
Super T-amp van Sonic Impact: http://www.si-technologies.com/
TA-10 van Trends Audio: http://www.trendsaudio.com
Via of op deze websites zijn de hier geteste producten te bestellen. Denk er daarbij aan dat er wel verzendkosten bij komen en dat beroep doen op de garantie ingewikkeld kan zijn. In Nederland zijn beide versterkers leverbaar bij Crafty via website http://www.crafty.nl/ voor respectievelijk € 189,--. voor de Super T-amp en € 129,--. voor de TA-10. Daar komen nog € 7,95 verzendkosten bij. Op de site van Trends Audio staat Crafty ook als eerste dealer in Europa vermeldt. Beide versterkers worden geleverd met een adapter.

Specificaties van de TA2024 (bron: www.tripath.com):
Class-T architecture
Single Supply Operation
"Audiophile" Quality Sound
0.03% THD+N @ 9W, 4Ω
0.10% IHF-IM @ 1W, 4Ω
11W @ 4Ω, 0.1% THD+N
6W @ 8Ω, 0.1% THD+N
High Power
15W @ 4Ω, 10% THD+N
10W @ 8Ω, 10% THD+N
High Efficiency
81% @ 15W, 4Ω
90% @ 10W, 8Ω
Dynamic Range = 98 dB
Mute and Sleep inputs
Enhanced Turn-on & turn-off pop suppression
Over-current protection
Over-temperature protection

#2 Gebruiker is offline   audiofreak 

• Member
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 08-juli 01

Gepost 29 oktober 2006 - 09:26

Hoi,

Leuke recensie.
Ik heb ze ook al eens gehoord en onlangs nog op de show in Brussel bij de Crafty stand.
Dat zo'n KLEIN versterkertje zo'n groots geluid kan produceren,daar was ik nogal van onder de indruk van.

Maar wel bestellen bij Crafty en niet rechtstreeks,want Crafty is een zeer jong bedrijf en heeft een zeer enthousiaste eigenaar en deze maakt kleine transmissie luidsprekers,die het heel goed doen in combi met deze versterkertjes.Daarbij gun je het toch zo'n jong bedrijf die omzet en verkoop..
Ook vanwege de garantie.

Met groet,
:cool2:
Je oren zijn je beste adviseurs !!
[url="http://freakaudio.nl"]freakaudio[/url]

#3 Gebruiker is offline   Simon_W 

• Junior Member

Gepost 30 oktober 2006 - 07:54

Dank je! Uiteraard gun ik Crafty de handel en gaf zelf ook al aan dat dit qua garantie meer zekerheid biedt.

#4 Gebruiker is offline   Sebastiaan de vries 

• Member
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 14-september 01
  • Interests:Muziek/audio

Gepost 30 oktober 2006 - 09:30

Beste Simon_W,

Leuk en goed geschreven recensies. Leest lekker weg en lekker snel to the point.

Ben benieuwd waar dat in de toekoms naartoe gaat met al die PWM modules, maar ik zie toch een soort zelfde overgang komen als toendertijd van buis naar transistor. Nu transistor naar PWM. Of ik daar nu blij mee ben of niet hou ik maar voor me :D

Groeten,
Bas

#5 Gebruiker is offline   Roland# 

• Member
  • Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 26-juni 05
  • Interests:<br />

Gepost 31 oktober 2006 - 17:06

Hoi Simon

Dank je voor deze gedegen recensie. Ik kan me er goed in vinden. Voor eventueel geinterreseerden in de TA-10, er zit nauwelijks een prijsverschil tussen aanschaf in Hong Kong of bij Crafty. (geen invoerechten, transportkosten en buitenlandse transactie kosten).

Audiofreak dank je voor het compliment over mijn transmissielijn speakers. Het was erg leuk jou en Sodejuu te spreken in Brussel.

Groeten Roland
Crafty

#6 Gebruiker is offline   Erjee 

• Senior Member
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 03-september 04

Gepost 04 november 2006 - 07:46

Met gepaste trots wil ik hieraan toevoegen dat >>> CRAFTY <<<
in februari te gast is bij >>> Audioclub Oost Brabant <<<

Klik maar eens op de "Agenda" knop en noteer!!!

:)

Met vriendelijke groet,

Erjee

#7 Gebruiker is offline   Lars 

• Member
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 23-juni 01

Gepost 04 december 2006 - 00:53

Ik heb de Super T-amp mogen testen en is zeker goed, op het forum van Audiofreaks heb ik een mijn bevindingen neergezet. linkje

Deze klonk zowel erg goed met de Mission 760i als met een Seas EX4.

Ik heb zelf de Mission 760i en die wordt nu nog met een Onkyo Integra A-8450 gevoed, maar de Onkyo klinkt toch niet lekker met de Mission zodat ik die ga verkopen en waarschijnlijk een T-amp voor in de plaats ga zetten.

Als de Onkyo de deur uit is, ga ik waarschijnlijk voor de Trends Audio TA-10. :)
Lekker klein, goedkoper dan de Super T-amp en volgens de topicstarter minder klinisch/sterieler.
Groeten,
Lars.

"Believe nothing, no matter where you read it, or who said it, no matter if I have said it, unless it agrees with your own reason and your own common sense."

#8 Gebruiker is offline   Simon_W 

• Junior Member

Gepost 05 september 2009 - 10:29

Update: Het is al weer 3 jaar geleden dat ik bovenstaande bespreking plaatste. Na de eerste tekenen van de herfst is het leuk weer eens wat websites over audio te bezoeken en zo kwam ik ook (weer) de website van Michael Mardis tegen waarin de nodige modificaties voor de TA-10 genoemd worden die eenvoudig zelf zijn uit te voeren:
http://www.michael.m...ndamp/ta-10.htm
Geinspireerd heb ik niet alles gedaan wat hij noemt maar wel andere input caps geplaatst (ERO MKT 4,7 uF) en ook andere power caps geplaatst (Panasonic FC Capacitors 1500uF). Verder de aircore inductors afgeschermd. Met het verzetten van wat jumpers heb ik de volume regelaar buiten spel gezet en gebruik de TA-10 nu als eindversterker samen met mijn Antique Sound Lab T1 als voorversterker. Het resultaat is verbluffend goed en het is laag is nu ook goed aanwezig.
Ook leuk te lezen over dit kleine versterkertje zijn de volgende links:
http://6moons.com/au...rends/ta10.html
http://www.stereomoj...INTEGRATEDS.htm

Deel dit topic:

Pagina 1 van 1

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers