Paul is wel al eens op luistervisite bij mij geweest en dat was toen ik pas naar m'n huidige stulpje verhuisd ben. Intussen is mijn set behoorlijk op de kop gezet, t.o.v. toen, maar dat is de set van Paul ook. Toen ik de eerste keer bij hem binnen was, stond er een complete Sphinx set en Thiel CS3.6 speakers. En ik ben vaker bij hem op bezoek geweest en steeds was er wel iets veranderd. Maar telkens kwam er van gericht luisteren weinig, want dan hadden we wat anders voor.
Het moest toch eindelijk eens gebeuren dat ik zijn wonderschone audioset eens aan moest horen. Zijn nieuwste aanwinst, een stel prachtige Thiel CS3.7 in kersen fineer, was aanleiding genoeg om een datum te prikken. Dat werd dus afgelopen 2 juni. Paul had vakantie en ik was ook een weekje vrij, dus die datum paste prima.
Op die Pinkster-dinsdag ben ik dus naar Arnhem getogen, want Paul en zijn liefelijke echtgenote Netty zijn een paar jaar geleden verhuisd van het penthouse in Ede naar een mooi huis in een nieuwebouwwijk aan de rand van de hoofdstad van Gelderland. Toen ik aanbelde werd ik hartelijk ontvangen door Paul. Netty had een familie-uitje en was derhalve niet aanwezig. We hadden het rijk dus voor onszelf
Als je bij Paul over de vloer komt, dan vallen de kijkers gelijk op de supermooie Thiel CS3.7 om vervolgens gelijdelijk naar rechts te dwalen, waar een prachtige audioset staat te schitteren op een Callas Clamprack, bestaande uit een Transrotor Leonardo 25/60M met TMD lager en Fein voeding. Daarop een SME3500 arm en een mooi goudkleurig elementje van JA, te weten een MC1 Boron. Daaronder staan een Mark Levinson 390S cd-speler/DAC, een Mark Levinson 380S voorversterker, een Sphinx Project 5 tuner en een Roksan Phono Reference phonostage. Links naast de set staat een brute Mark Levinson 333 eindversterker die als voerbak dient voor de Thiel speakers. Rechts naast de set staan nog wat kleine dingetjes, zoals een Musical Fidelity hooftdtelefoonversterker en een Wadia iPod dockingstation met Cambridge DAC. Welke bekabeling er nu precies overal tussen hangt weet ik helaas niet, maar er wordt gebruik gemaakt van kabels van NBS en Sign-audio. (hoe de set er uitziet en wat er allemaal in verwerkt is vind je hier)
Zoals gewoonlijk begint zo'n bezoek met bijpraten en koffie leuten. Paul was net terug van München, waar hij samen met Netty een paar prachtige dagen had verbracht en ook nog op de High-End beurs was geweest. Het gesprek begon dus gelijk over "Die Messe", onder het genot van een kop koffie met hoofdletter "K", want hij bleek onlangs weer een nieuw Nespresso-apparaat te hebben. De hele dag heb ik dus kunnen genieten van echt lekkere koffie. Intussen ging het gesprek van hot naar het en over koetjes en kalfjes, of toch weer niet. We waren bijna vergeten dat ik ook nog kwam om te luisteren en na de innerlijke mens gesterkt te hebben, werd daad bij woord gevoegd. Sorry voor degenen die per se willen weten welke muziek er gedraaid is, ik kan het met de beste wil van de wereld niet opsommen. Paul heeft voornamelijk zijn eigen muziek gedraaid. Ik weet dat er een speciaal Quincy Jones nummer voorbij is gekomen en dat Foreplay, Marcus Miller, Larry Carlton en nog een aantal gasten en bands de revue gepasseerd zijn. Nu zullen jullie je natuurlijk afvragen of ik eigen muziek meegenomen had. Ja, natuurlijk heb ik dat, maar ik heb het tamelijk karig gehouden. Ik had "Ting" van de Nits bij me, " Southside" van Texas en "Blue Wonder Power Milk" van Hooverphonic. Dat allemaal op CD. Ik had ook een paar LP's bij me, maar die zijn niet aan bod gekomen (tijdgebrek
Hoe klinkt het nu bij Paul? Om kort te zijn GEWELDIG! Om wat uitgebreider te zijn: dynamisch, precies, snel en levendig. Iedereen heeft zijn eigen set als referentie. Uitgaande van hoe dingen bij mij klinken is dit echt anders. Het grote verschil tussen de weergave bij Paul en bij mij zit 'm in de benadering van hoe men vindt dat het hoort te klinken. Bij Paul wordt je de muziek in getrokken. Er is niet aan te ontkomen. Dat kan voor sommigen iets dwingends hebben, maar hier is dat erg prettig. Je wil er alleen maar meer door consumeren.
Bij mij komt het heel erg gemakkelijk, zodat je heel makkelijk wegzinkt in de muziek. Ook bij mij is het ontzettend moeilijk je los te trekken van de bel aan weldadige klanken waarin je zit. Toch is de weergave 180º gedraaid t.o.v. die bij Paul.
Als voorbeeld "Eden" van Hooverphonic. Bij mij zweeft het nummer heel licht en luchtig. Bij Paul klinkt het heel spannend en boeiend, maar nergens vermoeiend. Alle loopjes zijn perfect te volgen en dragen een bepaalde spanning met zich.
Waar de set in uitblinkt is de natuurlijkheid van de stemmen. Dat heb ik echt nog nergens beter gehoord. Ook met de ruimtelijk weergave is helemaal niks mis. Het nummer "Fire In My Head" van de Nits is opgenomen in een scheepswerf in Amsterdam. Je hoort precies hoe groot de ruimte is waar het schouwspel zich afspeelt. Zelfs de muren zijn "tastbaar". Dit getuigt van kwaliteit en dat het een uitgewogen set is.
Ik zou absoluut kunnen wennen aan deze set. Zonder moeite zelfs. Verschil in weergave tussen CD en plaat is met een loep te zoeken. Ik heb echt genoten van deze luistersessie.
Omdat het toch tamelijk warm was op die dag hebben we ook de nodige tijd buiten doorgebracht. We zijn nog ff de stad in gegaan om iets te eten en daarna hebben we buiten nog wat doorgebabbeld over van alles en nog wat. Het was iig een prachtige en prettige beleving en we moeten dergelijke dingen eigenlijk gewoon vaker doen. Gewoon een dag relaxen met goeie muziek, op een perfecte set, met het nodige natje en droogje erbij en een gezond en leuk gesprek. Wat wil je nog meer
Intussen begon het al te schemeren en aangezien ik 's morgensvroeg al op de deur stond te bonken, werd het nu toch wel onderhand tijd om de biezen te pakken.
Paul, bedankt voor de prettige dag. Wat kan een HEAR-vriendschap toch aangenaam zijn.

Help 
Voeg antwoord toe

Multi quote