“Apple komt wettelijke garantieregeling niet na”

Apple houdt zich niet aan de wettelijke garantieregeling voor zijn producten en vraagt onredelijke reparatiekosten. Dit stelt Marcel van Beusekom van de Consumentenbond in het tv-programma Kassa . De bond opende een maand geleden een meldpunt en kreeg veertig tot zestig klachten binnen over het verlopen van de garantie.

Het probleem is dat Apple weigert producten gratis te repareren of te vervangen als deze buiten de garantieperiode zijn stukgegaan. Zelfs als de garantieperiode nog maar een maand verlopen is. Volgens van Beusekom mag dit helemaal niet. Hij stelt in Kassa: “Juist het Nederlandse Consumentenrecht biedt de consumenten een vergaande bescherming aangaande garanties en het meebetalen van reparatiekosten.” Kassa ging met een verborgen camera langs bij Apple winkels om meer te weten te komen over het garantiebeleid van de fabrikant. Verschillende medewerkers raadden de Kassa verslaggevers aan een aanvullende verzekering aan te schaffen. Het bedrag van zo’n verzekering ligt volgens het consumentenprogramma tussen de 170 en 350 euro. Van Beusekom van de Consumentenbond noemt het onzin zo’n verzekering er bij te kopen. Hij zegt in het tv-programma: “In Nederland heb je altijd recht op zes maanden garantie. Daarna hangt het af van de fabrieksgarantie maar in Nederland heb je als consument altijd recht op een goedwerkend en deugdelijk product dat een langere periode goed functioneert.” Bovendien stelt hij dat Apple een goed merk is. “Ze maken goede kwaliteit producten waar je ook een iets hoger prijskaartje voor betaald. Maar dan juist mag je van een Apple computer verwachten dat deze een lange periode zonder gebreken kan functioneren.” De Consumentenbond heeft op de website van Kassa een lijst samengesteld van de gemiddeld te verwachten levensduur van apparaten. Consumenten die garantieproblemen hebben met een product dat kapot is gegaan binnen een redelijk te verwachten levensduur worden door de Consumentenbond geadviseerd terug te gaan naar de winkel en zich te beroepen op het conformiteitbeginsel. Mocht de winkel niet meewerken dan kan de consument zich richten tot de geschillencommissie of naar de rechter stappen. Apple werd door Kassa meerdere om een reactie gevraagd, maar wilde niet reageren.