95% `defecte` apparaten niet kapot

Het grootste deel van de elekrtonische apparaten die worden teruggebracht naar de winkel omdat ze defect zouden zijn, werken prima. De koper die een nog goed functionerend apparaat naar de winkel terugbrengt doet dit vaak omdat hij teleurgesteld is in het product of omdat het apparaat te ingewikkeld is. Dit blijkt uit een Amerikaans onderzoek van het adviesbureau Accenture. Het bureau schat de kosten alleen al in de Verenigde Staten op 13,8 miljard dollar.

Het probleem komt volgens Accenture niet doordat het retourneren van producten de kopers gemakkelijk wordt gemaakt. Accenture denkt juist dat er minder consumentenelektronica retour worden gebracht wanneer apparaten gemakkelijker te installeren zouden zijn. Ook zou het helpen wanneer het bedienen van de apparatuur eenvoudiger is. Het adviesbureau refereert aan een eerder onderzoek uit 2006 van de Nederlandse wetenschapper Elke den Ouden, die onderzocht had dat Amerikanen slechts twintig minuten besteden aan het installeren van nieuwe elektronicaproducten. Dit bericht Yahoo news .