Consumentenbond verliest rechtszaak sms-diensten

De Consumentenbond heeft de rechtszaak die zij had aangespannen tegen T-Mobile en Vodafone over sms-diensten op alle punten verloren. Ook moet de bond het persbericht dat eerder werd verstuurd rectificeren.

Het kort geding dat de Consumentenbond had aangespannen ging over het factureringssysteem van sms-diensten. De bond stelde dat er te vaak sprake is van het onterecht incasseren van geld bij consumenten die ongevraagd sms-berichten ontvangen. Volgens de Consumentenbond gaat het om kleine bedragen die niet altijd opvallen op de rekening. Valt het wel op en consumenten klagen bij hun provider, dan haalde dat volgens de bond veelal niets uit. De consumentenautoriteit vroeg in het kort geding de rechter om het huidige betalingssysteem te verbieden, omdat het volgens de bond voor consumenten onvoldoende waarborgen kent. De rechter was het hier niet mee eens en oordeelde in het voordeel van de providers. T-Mobile en Vodafone laten weten erg blij te zijn met deze uitspraak. Los van deze uitspraak willen beide providers sms-diensten zelf wel harder aanpakken. Vodafone gaat bijvoorbeeld het bestaande sms dienstenfilter prominenter onder de aandacht brengen. Met dit filter kunnen ouders het mobiele telefoonnummer van hun kinderen afsluiten voor sms-diensten. T-Mobile zet zich in om de transparantie van sms-diensten te verbeteren en grijpt hiervoor de verscherpte sms-gedragscode aan die 1 maart in werking treedt.