“Smartphone wordt opvouwbaar met 3D scherm”

De ontwikkelingen op het gebied van mobiele communicatie gaan razendsnel. Recentelijk lanceerde LG een nieuwe smartphone met 3D display. Reden voor The Phone House om meer dan 1000 Nederlanders te ondervragen over hoe zij met deze veranderingen omgaan en hoe zij de mobiele telefoon over 10 jaar zien en gebruiken. Wat blijkt: Nederlanders voorspellen dat betalen met de mobiel een enorme ontwikkeling door gaat maken. 76% geeft aan dat deze feature standaard wordt op de telefoon van de toekomst. Ook tv kijken op de mobiel en 3D features worden steeds belangrijker, voorspelt respectievelijk 54% en 45%.

De telefoon van de toekomst wordt door de helft van de respondenten gezien als hét verbindingsstuk tussen huishoudelijke apparaten (54%). Daarnaast heeft de mobiele telefoon over 10 jaar volgens 35% standaard gaming features en volgens meer dan een kwart (28%) van de Nederlanders projectiemogelijkheden. Als hekkensluiter volgen Augumented Reality opties met 23%. Opvouwbaar toestel En hoe denkt men dat die telefoon van de toekomst eruit zal zien? Nederlanders blijken nogal wat fantasie te hebben want 40% van hen denkt dat de telefoon van de toekomt zeer flexibel is, zodat deze opgevouwen kan worden en dus overal in past. Twee op de tien Nederlanders denkt dat de telefoon gedragen wordt als een accessoire (genoemde antwoorden zijn: horloge, armband of kunstvoorwerp) en 14% denkt dat de telefoon van de toekomst heel klein is en als een microchip in het oor wordt gedragen. Op de vierde plaats staat met 12% de telefoon op tabletformaat. Smartphonebezitters vs. traditionele gebruikers In het antwoord op de vraag welke eerder genoemde features men nu al gebruikt blijkt, logischerwijs, een groot verschil tussen Nederlanders die een smartphone bezitten en mensen met een ‘gewone’ mobiele telefoon. Bijna een kwart (22%) van de smartphonebezitters (38% van de totale onderzoekspopulatie) gamet op zijn/haar smartphone, 16% betaalt mobiel en 14% kijkt tv op de mobiel. Van de de niet-smartphone bezitters is dat respectievelijk 5% (gamen), 8% (betalen met mobiel) en 3% (tv kijken). ‘Zoon’ voorloper mobiele technologie Wie in de Nederlandse familie wordt gezien als een echte voorloper en zou als eerst een smartphone met 3D scherm kopen? Uit het onderzoek van The Phone House blijkt dat Nederlanders hun zoon als dé voorloper van het gezin zien met 48%. Daarna rankt de Nederlander zichzelf op de tweede plaats als early adapter en op de derde plaats staat de bekende collega die altijd als eerste de nieuwste snufjes bezit. Hoe 3D ervaren is Nederland? Bijna de helft van de Nederlanders gaven eerder aan dat 3D een van de features is die standaard wordt op de telefoon van de toekomst. Maar hoe 3D ervaren is men nu? Uit het onderzoek blijkt dat er nog een flinke stap te maken is: een kwart van de Nederlanders bezoekt wel eens een 3D film, 10% van de Nederlanders bezit een 3D bril, 3% bezit een 3D tv en nog eens 3% speelt weleens een 3D game op een gameconsole. Smartphonebezitters blijken iets meer 3D minded te zijn. Van deze groep bezoekt 36% wel eens een 3D film en bezit 16% een 3D tv. Meer 3D highlights • Op de vraag welke app men het liefst in 3D zou willen zien blijken Buienrader en Google Maps het meest populair (beide 22%). You Tube volgt met 19%, daarna volgt Whatsapp (12%), Angry Birds (10%) en Facebook (9%) • Deelnemers aan het onderzoek zien de bekende Nederlandse actrice Carice van Houten het liefst in 3D in actie. Ook Rutger Hauer is populair gevolgd door Famke Jansen en Lieke van Lexmond. Bij vrouwelijk Nederland verandert de top drie iets. De gedeelde derde plaats van Famke Jansen en Lieke van Lexmond wordt door hen vervangen door acteur Daan Schuurmans. • Romantische klassieker Titanic blijkt de meest populaire film (21%) welke men het liefst op een 3D telefoon zouden willen bekijken. Gevolgd door Avatar (18%) en The Lord of The Rings (15%)