Toshiba introduceert grootformaat 3D tv’s zonder bril

Toshiba heeft tijdens de CES in Las Vegas de eerste brilloze 3D tv’s aangekondigd met een beeldformaat van meer dan 40 inches. Deze nieuwe grootformaat 3D tv’s zullen in de loop van 2011 en 2012 in Europa op de markt komen. Op CES toont Toshiba diverse prototypen van deze grootformaat tv’s die de mogelijkheden van 3D technologie zonder speciale 3D brillen demonstreren: ’s werelds eerste 3D tv met een beelddiameter van 65 inches en een 56 inches model.

In december 2010 introduceerde Toshiba al de eerste brilloze 3D tv’s in klein formaat. Deze 12- en 20 inches brilloze 3D tv’s zijn inmiddels al op de Japanse markt gebracht, maar Toshiba heeft nu ook besloten om met ingang van dit jaar de brilloze 3D tv’s ook op de Europese markt te introduceren. De fabrikant meent dat de Europese consument meer behoefte heeft aan grotere televisies, daarom zal Toshiba de wensen van Europese consumenten inventariseren en op basis daarvan besluiten welk schermformaat het beste aansluit op deze wensen. “De exacte schermformaten en specificaties van de modellen voor Europa zijn nog niet bepaald,” benadrukte Dirk de Man, Product Category Manager Toshiba Consumer Products. De brilloze 3D tv prototypen die tijdens CES in Las Vegas worden getoond maken gebruik van een backlight led paneel met een resolutie van 4.096×2.160 pixels. De Toshiba Integral Imaging technologie die wordt toegepast in deze 3D tv’s werkt met meerdere blikpunten die het menselijk brein in staat stellen om 3D beelden te zien en biedt een brede kijkhoek. Dankzij de blikpunt technologie kunnen gebruikers ook gewoon hun hoofd bewegen terwijl ze 3D content bekijken, zonder dat dit invloed heeft op het 3D effect. De brilloze 3D tv’s zijn gepositioneerd in het hoog geprijsde top-end segment, dat bestaat uit apparaten met geavanceerde technologie en vooral is gericht op technologiefans en ‘early adopters’ die altijd op zoek zijn naar de allernieuwste consumentenelektronica. “De lancering van deze innovatieve 3D-tv’s zal dan ook geen invloed hebben op de verkoopcijfers van de onlangs gelanceerde 3D-tv’s uit de WL768-series, maar zal een geheel nieuwe doelgroep aantrekken,” aldus Dirk de Man.