Blu-ray speler PS3 geeft problemen

Consumentenprogramma TROS Radar ontvangt steeds meer klachten over problemen met de blu-ray speler in de Playstation 3 van Sony. De meeste klachten gaan over een kapotte lens. Eerst loopt de spelcomputer een aantal keer vast en daarna speelt hij geen enkele schijf meer af. De Playstation 3 is vooral populair vanwege de aanwezigheid van de blu-ray speler.

Radar ontving ongeveer 350 klachten over de Playstation 3, waarvan zeventig procent ging over een kapotte lens. De klachten ontstaan bij de meeste mensen na iets meer dan een jaar en dat is buiten de garantieperiode die Sony biedt. Sony biedt dan ook alleen een gereviseerde Playstation 3 aan en daar moet de klant ook nog € 198,- voor betalen. Een spelcomputer die dus al van iemand anders is geweest. Advocaat Pim de Vos was aanwezig tijdens de uitzending van Radar afgelopen maandagavond toen het consumentenprogramma aandacht besteedde aan de hoeveelheid klachten. De advocaat geeft als advies aan consumenten niet akkoord te gaan met een gerepareerd apparaat van € 198,-. Bovendien vindt hij dat de garantieperiode een beperking is van de wettelijke rechten als consument. Mensen met klachten of een defect apparaat moeten volgens hem terug naar de winkel waar ze de Playstation 3 gekocht hebben. De advocaat heeft een voorbeeldbrief op de website van TROS Radar geplaatst die consumenten kunnen sturen naar hun leverancier. Sony zelf wou niet reageren in de studio. De fabrikant reageerde schriftelijk en zei maar 68 klachten te hebben gekregen over een kapotte laser. Sony vindt dit aantal weinig in verhouding met de 250.000 consoles die verkocht zijn in Nederland. De fabrikant wil de garantieperiode dan ook niet uitbreiden. Wel heeft Sony een speciale Playstation 3 klachtenlijn opengesteld voor mensen met problemen. Het nummer is 0495-574817.