Trend van 2012: geen dvd maar VoD

“2012 wordt het jaar waarin de Nederlanders het gemak van Video on Demand kijken ontdekken”, dat voorziet GfK Retail & Technology Nederland. In 2012 zal het aantal betaalde films dat via Video on Demand wordt gekeken, het aantal verkochte films op dvd en blu-ray overtreffen.

In 2011 zijn er een half miljoen Nederlanders méér Video on Demand gaan gebruiken. Dat brengt het aantal Video on Demand kijkers via aanbieders zoals KPN, UPC en Ziggo op dit moment op 1,2 miljoen. Afgelopen jaar hebben de Nederlanders voor zo’n 53 miljoen euro aan films op Video on Demand gekeken, heeft GfK berekend. Daarmee is Video on Demand de grote aanjager van de digitale entertainmentmarkt. “In het najaar van 2011 zijn er veel nieuwe gebruikers van Video on Demand bijgekomen”, vertelt Daniëlle Tamis van Stichting Video on Demand. “Steeds meer mensen ontdekken het gemak om die film te bestellen waar zij op dat moment zin in hebben. Van de nieuwste blockbuster uit de bioscoop tot die oude klassieker die zij altijd nog een keer wilden zien. Wij verwachten dat deze tendens zich komend jaar zal versnellen. Dit komt mede door de economische situatie. Nu mensen bewust minder geld willen uitgeven, kiezen zij er niet voor om er op uit te gaan, maar juist om met elkaar thuis een gezellige avond te beleven.” Video on Demand Top 10 Uit onderzoek blijkt dat mensen het liefst samen of met de kinderen Video on Demand kijken. Tijdens de kerstvakantie is met familie en vrienden film kijken een heerlijk tijdverdrijf. Komende weken wordt dan ook een piek in het gebruik van Video on Demand verwacht. De toppers van dit moment op een rij: 1. Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 2. Transformers: Dark of the Moon 3. Sint 4. Gooische Vrouwen 5. X-Men: First Class 6. Cars 2 7. The Hangover II 8. De Smurfen 9. Thor 10. Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides