Vrouw krijgt streepje voor bij Bang & Olufsen
Bang & Olufsen gaat beter luisteren naar de wensen van vrouwen. Reden hiervoor is dat de koopkracht van vrouwen steeds verder toeneemt en dat steeds meer vrouwen de beslissing nemen bij het kopen van consumentengoederen zoals elektronica.
Om die reden heeft Bang & Olufsen deelgenomen aan het 3-jarig onderzoeksproject “Female Interaction”, dat de interactie bestudeerde tussen vrouwen en het design van geavanceerde elektronische producten. De conceptontwikkelaar Lyle Clarke vertegenwoordigde Bang & Olufsen bij het onderzoeksproject. Zijn conclusie is duidelijk: de vooruitzichten zullen goed zijn als merken kunnen begrijpen wat vrouwen precies willen en producten kunnen maken die zij simpelweg ‘moeten’ hebben. Kennis vergaren over wat vrouwen willen is volgens hem een slimme strategie voor innovatie. Het onderzoeksproject heeft de deelnemers nieuwe hulpmiddelen gegeven, zodat zij iets kunnen doen met het verschil in de manier waarop mannen en vrouwen naar technologie kijken. Zo is alleen een vrouwelijk ontwerp niet voldoende. Het is volgens Bang & Olufsen ook nodig om te kijken naar nieuwe toepassingen, functies en interactie. “Een ander belangrijk punt is dat vrouwen het erg belangrijk vinden dat elektronische producten toegepast kunnen worden in hun dagelijks leven. Dat is de reden waarom we ons nu meer richten op de werkelijke waarden die wij kunnen toevoegen aan thuissituaties”, zegt Lyle Clarke. Concluderend: De resultaten van het onderzoek zijn een grote inspiratiebron voor de ontwikkeling van toekomstige producten van Bang & Olufsen.